Monday 6 May 2013

MONOLOG (3)


Oh,aku masih ingat ketika pemilihan barisan kepimpinan. Aku dengan semangatnya mencalonkan Arif. Tetapi,dia tidak terpilih. Aku tahu dia layak memegang amanah itu. Tetapi,dari situ aku belajar bukan semua yang kita fikir hebat di mata kita, akan turut hebat di mata orang lain. Bukan kerana dia tidak layak,tetapi ada sesuatu yang sudah diaturkanNya, dia sentiasa berada di sampingku dan menjadi penjagaku dan sama-sama membimbing untuk ke syurga. Arif tidak disibukkan dengan tugas-tugas lain kerana janji dia sebagai sahabatku dunia dan akhirat. Mulia sekali pekerjaannya. Sesungguhnya saudara yang membantu saudaranya lain lebih baik daripada 1000 tahun i’tikaf. Aku tidak berhenti berdoa agar dia dikurniakan syurga.


Sudah tiga tahun kami berada di situ.Hari-hariku semakin baik. Kini,aku dan Arif sedang menghafaz 30 Juzu Al-Quran. Aku ingin masuk syurga dan membawa orang yang berjasa kepadaku bersama ke syurga. Suatu hari,aku dan Arif ‘outing’. Itulah yang dipanggil  pelajar di sini apabila keluar ke bandar. Aku mempunyai kerusi rodaku sendiri. Arif menolakku ke sebuah kedai buku. Aku membeli buku berjudul ‘Khalifah yang Agung’ dan Arif pula membeli buku ‘Ajal Kita Siapa yang Tahu’. Aku tertarik kepada buku itu dan berkata kepada Arif yang aku mahu pinjam selepas dia habis membacanya. Memang itu pun kebiasaan kami. Bertukar-tukar buku, bertukar-tukar ilmu.


Keluar sahaja daripada kedai buku. Kami menuju ke transit yang kami naiki untuk ke sini tadi. Arif membantuku untuk naik ke dalam transit. Tiba-tiba aku ternampak titik merah di pada jubah putih Arif. Aneh. Aku sedar ada sesuatu yang bahaya. Belum sempat aku memberi amaran,titik merah itu menjadi darah merah yang menyerbu keluar dari dada Arif.  Darah itu menyembur pada muka dan tubuhku.Bunyi tembakan itu didengari oleh semua orang di situ. Aku panik. Darah Arif terpalit pada jubahku yang juga berwarna merah. Darah Arif  yang berlumuran di wajahku tidak aku lap. Kami terus meninggalkan kawasan itu. Sebelum pergi aku dapat mendengar suara orang ramai menghubungi polis. Saat itu sangat pantas. Transit yang kami naiki dibawa laju menuju ke hospital. Aku merangkul tubuh Arif sekuatnya. Aku tidak mahu dia pergi. Doaku ketika itu hanyalah keselamatan Arif. Ya,aku mahu sahabatku selamat. Aku mengajar Arif mengucap “Asyhadu alla ilaha illallah,wa asyhadu anna Muhammad rasulullah”. Arif mendekatkan telingaku kepada bibirnya. Aku dapat mendengar nafasnya sesak. Butir bicara yang ingin disebut tersekat. Arif kata,dia kata.. “Mesti kuat……kuat untuk ummat. Allah…” Itulah kata-kata terakhir seorang Arif, dialah kawan,dialah teman, dialah sahabat dunia akhirat. Moga syurga untukmu,kawan.


Pada sepertiga malam. Aku bertahajud. Setelah itu,aku memeluk buku yang baru dibeli Arif pada hari kejadian tragis itu. Aku hilang seorang kawan, tetapi aku bersyukur kerana aku tidak hilang pedoman. Aku mesti terus kuat. Terus kuat untuk memberi sesuatu yang bermanfaat untuk ummat. Akan aku pegang amanat terakhirnya. Aku menatap lama kulit buku itu,aku hadamkan. Lalu,aku membuka halaman pertama buku itu dan membacanya. Air mataku bertakung di tubir mata. Belum sempat kau membacanya,telah aku belajar bagaimana cara untuk menerima takdir ajal seorang manusia.
Setelah 10 tahun aku meninggalkan tempat pertama yang aku panggil rumah, aku kembali semula. Aku kembali seperti yang aku janji. Aku memeluk Mak Jah dan penghuni rumah itu. Rupa-rupanya,sepanjang aku pergi mengenal Islam, hidayah datang kepada penghuni rumah ini. Ya,hidayah itu milik Allah, Tetapi,aku juga gembira kerana ia dikurnia tidak lama selepas pemergianku. Kini,aku menulis buku. Daripada situ,aku dapat menyara diriku dan rumah kebajkan ini. Juga ke jalan Allah.


Banyak persoalanku sudah terjawab.Hidup kita tidak semestinya dimulai dengan kebahagiaan. Jangan kita menilai suatu kesempurnaan pada permulaan, takut-takut belum sampai ke pengakhiran, kita sudah tersungkur di pertengahan.
Ayah dan Arif telah pergi. Dan,aku tahu akan tiba juga masaku. Syukurku tidak pernah memadai dengan peluang hidup dan belajar yang dikurnia Tuhan Yang Maha Kaya. Sudah 35 tahun aku hidup, aku dapat rasa baktiku pada dunia masih belum cukup. Tahukah semua,tentang suatu malam aku bermimpi. Mimpi? Ya,aku mimpi aku akan mempunyai sepasang kaki di syurga nanti dan aku dapat hidup bersama orang-orang yang aku sayang tidak lama sahaja lagi. Mungkin itu petunjuk,ajalku semakin hampir. Tetapi,aku tidak gentar kerana dunia ini sebenarnya mimpi dan akhirat itu pasti. Doakanlah aku terjaga dari tidur yang panjang ini dalam keadaan yang diredhai. (Al-Fajr, 4 ayat terakhir)


(Batuk..Bunyi rakaman suara rosak dan tutup)


TAMAT




x

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...