Tuesday 7 May 2013

Hariku!

Assalamualaikum w.b.t
Memang dah lama sangat tak update blog, At last, mood blogging datang balik.
(Gaya macam ramai sangat baca blog kau nih)

Apa perkembangan terkini?
Besok aku akan menghadapi ujian jpj. Uh! Jantung mengepam darah ke seluruh badan dengan sangat laju bila fikirkan besok aku akan diuji.

(Wallawei,chill lah sis. Macam dunia yang kau tinggal sekarang ni bukan ujian je.)
Ohoh,,that's reality. We are being tested throughout our life, either you realised it or not.

Bila dah duduk rumah terlalu lama. Kuasa malas mula berkembang, meningkat from one level to the next. Non-stop increasing. Sehingga suatu tahap,kau mahu menghentam diri sendiri ke dinding kerana berasa diri sendiri sangat tidak berguna kepada agama,nusa dan bangsa.

Then,I thought I must stop. Stop from letting myself be defeated by nafsu and syaitan.
Persetan kau syaitan. Erk.

Now,I'm very determined to start 'menghafal' Quran. (30juz) But I'm just a beginner. Mentah lagi. Tapi kalau kita nak menghadapi satu perjalanan beribu kilometer, kita mesti mulakan dengan 1 sentimeter dulu, then 1 meter, pastu 10 kilometer pastu... (dah lah =.=')
Doakanlah usaha ini tidak sia-sia, dan sampai ke akhirnya. Bukan tersekat tengah jalan atau lebih teruk lagi, tak sempat sampai pertengahan, mula lagi dah give up.
Pfftt..

Saya tidak menuntut di mana-mana institut tahfiz quran. Cuma minta tolong seorang kakak yang baik hati yang saya rapat tasmi dan tebuk a.k.a ustazah saya.
(Terima kasih kakak cantek! Eheh)

Dan terima kasih juga pada seorang sahabat yang baik nih, Ain Syafa Nabila Hashim. Katanya kalau nak menghafal, Doalah pada Allah supaya pinjamkan ayat-ayatNya untuk kita hafal. Bukan minta "Ya Allah,bagilah aku hafal Quran." Gituu.. Lain katanya. And TAJDID NIAT selalu. ^_^

Apa lagi ye?
Oh, I'm toturing my 'ustazah mengaji' in arabic lesson. Ustazah Ani namanya. Sangat semangat nak belajar bahasa Quran. Aku pun boleh belajar sama sebenarnya. Kaji lagi quran tuh. Tadelah baca menonong je, tak teliti seni bahasanya. Inilah dia,budak sekolah agama! Belajar tapi tak pandai guna. Pffftt...

Kagum tak? Kagum tak dengan ustazah tuh? Ustazah Ani mengajar aku since aku 6 tahun kut. Ingat lagi baca alif ba alif ba ta ta... Ahaks. Tergagap-gagap kut.
Itulah, saya budak baru belajar kalau salah tolong tunjukkan. Rasa sayang eh! 
Eh,apa tuh?

Hah,last but not least, aku masih berusaha mengekalkan ketajaman otakku dengan mengajar matematik. Amboih,memang tajam sangat ke otak mu tuh? Kalau tak tajam,tak mengajar lah. Boleh lah cukup tajam untuk tolong kengkawan adik sendiri. Good luck SPM anak muridku! Uhuks.

Okeh. Tak tahu dah nak merepek apa.
Tapi,untuk jadikan post ini tidaklah sia-sia...

Hari-hari, kita buat dosa. Tapi Allah tak pernah jemu tunggu taubat kita. Jadikan hari esok lebih baik dari hari yang sebelumnya. Kita tak tahu kita mati bila. Istighfar itu mudah sahaja, boleh buat bila-bila. Fahamkan maksudnya?  Salam sayang semua!









2 comments:

  1. org islam mcm kitalah kena kaji quran. doakan aku juge. aku pun bertatih-tatih.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...