Wednesday 3 April 2013

Nak ke Tak Nak?

 
Peace be upon to you.
Assalamualaikum
 
 
Hidup tiap orang lain-lain. Takdir kita beza-beza
Cara kita bagai-bagai rupa.
 
Hidup aku tak banyak meminta. Ya minta?
Minta apa?
 
Minta untuk hidup dalam tarbiyah. Rasa bagaimana hidup bila dekat dengan Allah.
 
Tapi,aku banyak minta benda lain. Contoh:
Aku nak dapat emas dalam Kejohanan Silat Kebangsaan
Tapi,Dia lebih tahu yang terbaik untuk aku.
Perak peringkat negeri itu lebih baik. Mungkin aku akan lagi focus in SPM preparation.
 
Aku dah berazam untuk betulkan silap sendiri.
Nak dapat Johan dalam Tafsir MA dalam KAMIL peringkat negeri.
Tapi,waktu aku semangat itu lah, something came up, then I'd released my last oppurtinity.
 
Debat? That sounds fun. Itu macam perkara baru nak cuba lah kan.
Dan, tapi lagi aku tak dapat masuk sebab clash dengan acara lain.
 
Hence,kata pada diri sendiri. Itu yang Terbaik. Allah knows Best.
 
Dan banyak perkara yang tak dipinta,tapi itu yang di-PERLU-kan rupanya
 
Menjadi ketua. Menjadi pemimpin.Mentarbiyah aku.
Itu sebaik-baik tarbiyah. Aku mesti jadi lebih baik
agar orang di bawah pimpinan aku akan jadi yang Terbaik.
 
Aku tak akan minta lebih. Itulah yang ada dalam hati bila kita memimpin. (mungkin)
 
Sekarang,telah aku jauh dari sumber tarbiyah itu,
Tapi. Allah tak pernah tinggalkan hamba-Nya (cuma kita yang selalu jauhkan diri dari Dia)
Tarbiyah itu datang. Allah yang hadirkan.
 
SEKARANG,aku tak mahu terima Tarbiyah kerana aku tak boleh lari lagi.
Aku tak mahu terima tarbiyah sebab "oh,ikut je lah tarbiyah. Tak rugi apa pun~"
 
Tapi,aku terima tarbiyah sebab ini yang aku inginkan. Aku mahu tarbiyah.
No more running,no more hiding. Islam will win! ( pfftt, apa kaitannya? =.= ' )
 
Jangan jadi orang yang cukup sekadar MUSLIM.
Tapi,jadilah MU'MIN yang taqwanya kepada Allah, buatkan dia kuat untuk sambung rantaian tarbiyah dan dakwah Rasulullah.
 
Please don't say that you really love your prophet, yet you don't want to continue what he'd been doing until his last breath? pfftt.
 
Never tell the world that you want to save Palestine, but you're still 'goyang-goyang kaki' and go through your day like tomorrow will never end.
 
 
 
Mm,,pernah ke buat benda ni? (jawab sendiri ; huh,pernah-pernah >.< )
_Sebelum ditarbiyah _
 
 
SELEPAS
 
 
Hidup tak boleh sorang-sorang,
sahabat buatkan waktu susah jadi senang.
(antara yang kita akan dapat dalam 'bulatan gembira' tu)
 
 
 
Arabic version
 
 
 
malay version
 
Ini ciri-ciri tarbiyah. mm,atau kita boleh cakap
Bila tarbiyah itu menjadi sebahagian besar dalam hidup kita.
Ini yang akan kita jadi.
 
Jadi umat Rasulullah yang terbaik seperti yang disebut dalam al-Quran
 
 
 
Siapa tak nak hidupnya jadi lebih baik dari sebelum ini.
Don't be the same ordinary person everyday.
Everyday is a new day.
Must be have something new that you learn and apply.
 
That's all for today.
Smile.
 
 
 
May sunshine in your soul brighten your days.
 
 
 
 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...